Graindelavoix Introphoto

The past as message in a bottle - disrupting the flow of current trends

Founded in 1999, Graindelavoix is an Antwerp-based music and art ensemble. Helmed by founder-director Björn Schmelzer, it is committed to offering a contemporary and critical interpretation of mainly historical, vocal repertoires.

ANTWERP SUMMER FESTIVAL "Not Only Are We Not Infinite, We Are Not Even Finite"

2-27 August 2025 - MARGARIDA GARCIA (PT) & BERT TIMMERMANS (B)
GEBRAUCHSMUSIK - exhibition  

GEBRAUCHSMUSIK is the ironic title that brings together recent work by Portuguese artist Margarida Garcia (Lisbon 1977) and Belgian artist Bert Timmermans (Kapellen 1976). Timmermans is showing his new series “Die Ruckkehr Arno Brekers. Apologien für den leckenden Körper”, while Garcia is exhibiting her “Balaclava” and “Modellbau” series in Belgium for the first time. Both artists are long-term partners-in-crime of Graindelavoix and Björn Schmelzer, who curates the exhibition. Although seemingly very different, this exhibition mainly reveals similar artistic strategies and resonances in the way in which the history of image and ideology is recycled and sabotaged.

On August 14 at 8 p.m., Luís Neiva (Spirit is a Bone) & Björn Schmelzer (Graindelavoix) will discuss the exhibition in more detail followed by a conversation with the artists.

Open on 2, 5, 7, 9, 12, 14, 16, 18-20, 21, 25-27 August 2025
Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerp (Nieuw-Zuid)

GEBRAUCHSMUSIK is de ironische titel die recent werk samenbrengt van de Portugese kunstenares Margarida Garcia (Lissabon 1977) en de Belgische kunstenaar Bert Timmermans (Kapellen 1976). Timmermans toont zijn nieuwe reeks “Die Ruckkehr Arno Brekers. Apologien für den leckenden Körper”, terwijl Garcia voor het eerst in België exposeert met de reeksen “Balaclava” en “Modellbau”. Beide kunstenaars zijn longterm partners-in-crime van Graindelavoix en Björn Schmelzer die de expo curateert, Hoewel ogenschijnlijk erg verschillend toont deze expo vooral gelijklopende artistieke strategieën en resonanties in de manier waarop de geschiedenis van beeld en ideologie wordt gerecycleerd en gesaboteerd.

Op 14 augustus om 20h gaan Luís Neiva (Spirit is a Bone) & Björn Schmelzer (Graindelavoix) dieper in op de expo en volgt een conversatie met de kunstenaars.

Open op 2, 5, 7, 9, 12, 14, 16, 18-20, 21, 25-27 Augustus 2025
Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

2 August  20h - OPENING EVENT 
- The End of Art In Antwerp - a Counter-Baroque

Opening celebration and presentation of the Summer Festival (“for people who don’t like Summer nor Festivals”) : NOT ONLY ARE WE NOT INFINITE WE ARE NOT EVEN FINITE
The festival offers concerts with experimental and classical music, an exhibition and many talks and conversations on art, film, music, philosophy, history and ideology.
The opening event features a sketch for an atlas of the Antwerp counter-baroque, made for the occasion and presented by Margarida Garcia, Bert Timmermans and Björn Schmelzer, and a conversation of art in Antwerp through iconoclasm, empty space, blindness, grey in grey and the “weight of all flesh”. 

Free entrance with optional donation
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

Opening event en presentatie van het Zomerfestival (“Voor mensen die niet van zomer of festivals houden"): NOT ONLY ARE WE NOT INFINITE WE ARE NOT EVEN FINITE 
Het festival biedt concerten met experimentele en klassieke muziek, een tentoonstelling en vele lezingen en gesprekken over kunst, film, muziek, filosofie, geschiedenis en ideologie. 
Het wordt georganiseerd door het gezelschap Graindelavoix (Antwerpen) en Spirit is a Bone (Lissabon), en gecurateerd door Björn Schmelzer en Luís Neiva.
Het openingsevenement vertrekt van een schets voor een atlas van de Antwerpse contra-barok, speciaal voor de gelegenheid samengesteld en gepresenteerd door Margarida Garcia, Bert Timmermans en Björn Schmelzer, en een gesprek over kunst in Antwerpen, aan de hand van iconoclasme, lege ruimte, blindheid, grijs in grijs en de “weight of all flesh”.

Vrije inkom met optionele gift
Adres : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen(Nieuw-Zuid)

5 August 20h  - MANUEL MOTA (PT) - Concert
& retrospective/talk of a praxis without compromise

Manuel Mota (Lisbon, 1970)  takes up a totally unique position in the world of post-free-jazz-improvisation. His practice and performance is at the same time a deepening and deconstruction of this tradition, continuously inventing new small moves and gestures from within. It comes as no surprise that the late Derek Bailey spoke so highly of his work. Mota has an impressively large recording output (some of which can be accessed through the label Headlights Recordings that he founded in 1998). However, he is foremost a musician one needs to hear live to fully experience the singular allure of his music and his idiosyncratic playing with climate and suspense, putting them in new relations differently during each performance. Mota features also prominently on one of Graindelavoix’s latest programs and CD recordings: Brumel’s Earthquake Mass.
The concert is followed by a talk-retrospective of Mota’s practice and output, interspersed with many sound examples (from released and unreleased recordings) and commented upon by Björn Schmelzer and Margarida Garcia.

Free entrance with optional donation
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

Manuel Mota (Lissabon, 1970) neemt een volstrekt unieke positie in binnen de wereld van post-freejazz-improvisatie. Zijn praktijk en optredens zijn tegelijkertijd een verdieping en deconstructie van deze traditie, die hij voortdurend verrijkt met nieuwe, kleine bewegingen en gestes van binnenuit. Het is dan ook geen verrassing dat gitaarlegende Derek Bailey zo lovend over zijn werk sprak. Mota heeft een indrukwekkend aantal opnames op zijn palmares (waarvan sommige kunnen worden beluisterd op het label Headlights Recordings dat hij in  1998 oprichtte). Mota is echter vooral een muzikant die je live moet horen om de unieke aantrekkingskracht van zijn muziek en zijn eigenzinnige spel met klimaat en suspensie ten volle te ervaren, parameters die hij bij elk optreden in een andere relatie plaatst. Mota is ook prominent aanwezig op een van Graindelavoix' nieuwste programma's en cd-opnames: Brumels Earthquake Mass. Na het concert volgt een talk/retrospectieve van Mota's praktijk en werk, afgewisseld met talloze geluidsvoorbeelden (zowel uitgebrachte als onuitgebrachte opnames) en van commentaar en duiding voorzien door Björn Schmelzer en Margarida Garcia.

Vrije inkom met optionele gift
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

7 August 20h - FRANK VANDE VEIRE (B) - De Donkere Spiegel
Tribute - Film & retrospectieve van een dwars denken

Frank Vande Veire is ongetwijfeld Vlaanderens weerbarstigste denker, een filosoof met een subtiele en moedige pen die vooral het onmogelijke, onverteerbare en sublieme in de kunst, de maatschappij en het politieke tracht te articuleren. Vande Veire begon vrij recent ook romans te schrijven, niet omdat hij die wilde schrijven, beweert hij,  maar omdat ze zich aan hem opdrongen. Vande Veire is absoluut een denker om te koesteren, want zo zijn er hier in Vlaanderen geen twee.
Björn Schmelzer maakte samen met Vande Veire een beklijvende film waarin de filosoof lijkt te versmelten met zijn eigen roman personages en waarin het hele oeuvre alsnog de revue passeert.
Het resultaat is een zeldzaam portret van een denken. Voor wie de schrijver en denker Frank Vande Veire nog niet kende wordt dit beslist een ontdekking, en wie zijn werk wel al las, krijgt hier de bevestiging van een rigoureus denken.
Frank Vande Veire schreef essays over filosofie, beeldende kunst en literatuur. Hij won de Vlaamse Prijs voor Kunstkritiek en zorgde binnen de kunstwereld voor heel wat opschudding met zijn pamflet: I love art, you love art, we all love art (2002). Tevens schreef hij twee operalibretto’s, twee theaterstukken (voor Maatschappij Discordia en Victoria Deluxe) en een filmscenario (voor Dany Deprez). Bij uitgeverij het balanseer verscheen in 2013 van hem de pornografisch-filosofische roman Bloeiende Agatha. In 2022 volgde de liefdesroman Het einde van alle straten.

Vrije inkom met optionele gift
Adres : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

Frank Vande Veire is undoubtedly Flanders' most unruly thinker, a philosopher with a subtle and courageous pen, who above all tries to articulate the impossible, indigestible and sublime in art, society and politics. Vande Veire also recently began writing novels, not because he wanted to write them, he claims, but because they forced themselves upon him. Vande Veire is absolutely a thinker to be cherished, for there are no two like him in Flanders.
Björn Schmelzer, together with Vande Veire, made a haunting film in which the philosopher seems to merge with his own novel characters, in which art history becomes hallucination, and all the past thinking passes through. The result is a rare portrait of a thinking mind. For those unfamiliar with the writer and thinker Frank Vande Veire, this will undoubtedly be a discovery, and for those who have already read his work, it confirms his rigorous mind.
Frank Vande Veire wrote essays on philosophy, visual arts, and literature. He received the Flemish Prize for Art Criticism and caused quite a stir in the art world with his pamphlet, "I Love Art, You Love Art, We All Love Art" (2002). He also wrote two opera librettos, two plays (for Maatschappij Discordia and Victoria Deluxe), and a film screenplay (for Dany Deprez). His pornographic-philosophical novel, "Bloemende Agatha," was published by Het balanseer in 2013. The romance novel, "Het einde van alle straten," followed in 2022.

The film will be with English subtitles

Free entrance with optional donation
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

9 August 20h - MLADEN DOLAR - On Rumors (more or less)
Lecture & conversation

Mladen Dolar, one of today’s most important and intriguing philosophers and one of the founders of what has become known as the ‘Ljubljana Lacanian School’ together with Alenka Zupancic and Slavoj Zizek, is finally back in Antwerp!
He will talk about his new book “On Rumors”, a follow-up of his pioneering book on the voice (A Voice and Nothing More).
Rumors are not usually an object of philosophical enquiry. What can philosophy say about such trivial, frivolous and undignified phenomena as rumors, gossip, hearsay, slander, calumny? One can recall the career of Socrates, the model philosopher who at the outset of philosophy courageously promoted the proper knowledge based on logos and aiming at truth, and who was subsequently ruined by rumors which led to his trial, sentence and death.
What is the mysterious power of rumors that can defeat the resources of logos? The point is not to dwell on the history, picturesque as it is, but to address the present predicament. With the advent of mass media, culminating in the internet and the recent surge of social media, the propagation of rumors got a new swing, incomparable to anything in history by the extent, the speed and the global reach.
The consequence of this rumorization is the paradoxical upshot that the more there is information, the less knowledge can assert itself; the more there is communication, the more the social fabric threatens to fall apart.
The talk will be followed by a conversation with Björn Schmelzer linking rumors to the history and politics of voice, art and polyphony.

Free entrance with optional donation
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

Mladen Dolar, een van de belangrijkste en meest intrigerende filosofen van dit moment en een van de grondleggers van de zogenaamde Ljubljana Lacanian School' samen met Alenka Zupancic en Slavoj Žižek, is eindelijk weer in Antwerpen!
Hij spreekt over zijn nieuwe boek "On Rumors", een gebald maar spectaculair vervolg op zijn baanbrekende boek over de stem (A Voice and Nothing More).
Geruchten zijn doorgaans geen onderwerp van filosofisch onderzoek. Wat kan filosofie zeggen over zulke triviale, frivole en onwaardige verschijnselen als geruchten, roddels, praatjes en laster? Denk aan de carrière van Socrates, de modelfilosoof die aan het begin van de filosofie moedig de ware kennis propageerde, gebaseerd op logos en waarheid, en die vervolgens ten onder ging aan geruchten die leidden tot zijn proces, veroordeling en dood.
Wat is de mysterieuze kracht van geruchten die de logos kan verslaan?
De lezing staat niet enkel stuk bij de geschiedenis, hoe pittoresk ook is, maar concentreert zich ook op de huidige situatie. Met de opkomst van de massamedia, culminerend in het internet en de recente opkomst van sociale media, kreeg de verspreiding van geruchten een nieuwe impuls, qua omvang, snelheid en wereldwijde reikwijdte met niets in de geschiedenis te vergelijken.
Het paradoxale gevolg is dat hoe meer informatie, hoe minder kennis zich laat gelden; hoe meer communicatie, hoe meer het sociale weefsel dreigt uiteen te vallen.
De lezing wordt gevolgd door een gesprek met Björn Schmelzer, waarin het geruchten-fenomeen worden gekoppeld aan de geschiedenis en politiek van de stem, kunst en polyfonie.

Vrije inkom met optionele gift
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

12 August 19h - ALAIN FRANCO (B) - Histoire(s) de Musique
Seminar on Music Dramaturgy & the Dialectic of History

What is musical dramaturgy, and how can it bridge the gap between music analysis and performance practice? In other words, is there a musical analysis that functions as a dialectical image in the sense Walter Benjamin attributes to it? Inspired by the dialectical montage technique of Jean-Luc Godard, among others, pianist Alain Franco proposes a musical dramaturgy that abandons purely descriptive elements in favor of historical construction and climactic montage. Musical dramaturgy here means an analysis that can be visual and can resonate with the experience of music in performance practice. The seminar is intended for both performers and specialists, as well as music lovers interested in the link between listening experience and performance practice.
Alain Franco was born in Antwerp (1964).
He graduated in piano and music theory and obtained a Post-Master degree at the Ircam-Ehess Institute in Paris in XXth century Musicology. His early interest for Contemporary Music (both as Pianist and Conductor) resulted primarily in collaborations with important Ensembles and Musicians in Europe.
In addition to that – and as an aesthetic and artistic extension to his practice – he progressively developed an original and overall reflection on representation and performance. This led to artistic collaborations with performers, choreographers and theatre directors such as Anne Teresa De Keersmaeker, Meg Stuart, Thomas Plischke, Kattrin Deufert, Jan Lauwers, Romeo Castellucci, Isabelle Schad, Benjamin Vandewalle, Arkadi Zaides, Daniel Linehan and Karim Bel Kacem.

Free entrance with optional donation
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

Wat is muzikale dramaturgie en hoe kan die een brug slaan tussen muziekanalyse en uitvoeringspraktijk? Met andere woorden bestaat er een muziekanalyse die werkt als een dialectisch beeld in de betekenis die Walter Benjamin eraan geeft? Geïnspireerd door de dialectische montage techniek van o.a. Jean-Luc Godard stelt pianist Alain Franco een muzikale dramaturgie voor die het louter beschrijvende achter zich laat ten gunste van een geschiedenis-constructie en een klimatologische montage. Muzikale dramaturgie betekent hier een analyse die beeldend kan zijn en kan doorwerken in de ervaring van muziek in de uitvoeringspraktijk. Het seminarie is bedoeld voor zowel uitvoerders en specialisten als muziekliefhebbers geïnteresseerd in de link tussen luisterervaring en uitvoeringspraktijk.
Alain Franco werd geboren in Antwerpen (1964).
Hij studeerde piano en muziektheorie en behaalde een postmasterdiploma aan het Ircam-Ehess Instituut in Parijs, waar hij musicologie van de 20e eeuw studeerde. Zijn vroege interesse in hedendaagse muziek (als pianist en dirigent) resulteerde voornamelijk in samenwerkingen met belangrijke ensembles en muzikanten in Europa.
Daarnaast – en als esthetisch en artistiek verlengstuk van zijn praktijk – ontwikkelde hij geleidelijk een originele en alomvattende reflectie op representatie en performance. Dit leidde tot artistieke samenwerkingen met performers, choreografen en theaterregisseurs zoals Anne Teresa De Keersmaeker, Meg Stuart, Thomas Plischke, Kattrin Deufert, Jan Lauwers, Romeo Castellucci, Isabelle Schad, Benjamin Vandewalle, Arkadi Zaides, Daniel Linehan en Karim Bel Kacem.

Seminarie in het Engels
Vrije inkom met optionele gift
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

21 August 20h - MARLIES DE MUNCK (B)
Trials, Errors and Mistakes : A Talk about the Musical Essay

Antwerp (music)philosopher Marlies De Munck is discussing her struggles with the genre of the music essay. Not only does music inherently resist attempts to capture it in words, philosophical writing is an equally treacherous endeavor. It is a constant struggle to create images for the mind’s eye while remaining true to the volatility of both music and words. The true nominalist music essay must therefore constantly strive to provide insight without making any claim to proper knowledge. By trying to be musical itself, it becomes the flatus vocis par excellence – the wind from the mouth – that tricks your brain into seeing the music. The talk is followed by a conversation with Marlies de Munck, Luís Neiva and Björn Schmelzer.
Marlies De Munck is specialised in cultural and art philosophy and aesthetics, and especially the philosophy of music. She lectures at the University of Antwerp and regularly writes for newspaper De Standaard and Knack magazine.

Free entrance with optional donation
Address : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)

De Antwerpse (muziek)filosofe Marlies De Munck bespreekt haar worstelingen met het genre van het muziekessay. Niet alleen verzet muziek zich inherent tegen pogingen om haar in woorden te vatten, filosofisch schrijven is een even verraderlijke bezigheid. Het is een voortdurende strijd om beelden voor het geestesoog te creëren en tegelijkertijd trouw te blijven aan de vluchtigheid van zowel muziek als woorden. Het ware nominalistische muziekessay moet er daarom voortdurend naar streven inzicht te bieden zonder enige aanspraak te maken op echte kennis. Door zelf muzikaal te proberen te zijn, wordt het de flatus vocis bij uitstek, de ademtocht, die je hersenen misleidt om de muziek te zien. Na de lezing volgt een gesprek met Marlies de Munck, Luís Neiva en Björn Schmelzer.
Marlies De Munck is gespecialiseerd in cultuur- en kunstfilosofie en esthetica, en in het bijzonder de filosofie van de muziek. Ze doceert aan de Universiteit Antwerpen en schrijft regelmatig voor De Standaard en het tijdschrift Knack.

Vrije inkom met optionele gift
Adres : Jos Smolderenstraat 76 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid)


JOIN THE CUSANUS SUMMERSCHOOL IN AUGUST IN ANTWERP

ANNOUNCEMENT CUSANUS SUMMER SCHOOL : 18 till 20 August 2025 in Antwerpen (Belgium)

Nicholas of Cusa, the Arts and Polyphony :  Working Through a Productive Non-Relation

"I saw myself as arriving in the back of an author and giving him a child that would be his own offspring, yet monstrous. It was really important for it to be his own child, because the author had to actually say all I had him saying. But the child was bound to be monstrous too, because it resulted from all sorts of shifting, slipping, breakages, and hidden emissions that I really enjoyed.” (Gilles Deleuze)

ABOUT

Cusanus is one of the most exciting and eccentric thinkers of the late Middle Ages bridging Neoplatonism and German Idealism. We explore the specificity of Cusanus' dialectical theology (which is his philosophy) that makes him radically modern, in order to explore this dimension in polyphony and other arts as well. Cusanus never theorized polyphony or the arts in a direct way. There seems not to exist any aesthetic theory or thinking about polyphony and the arts from that time. Nevertheless, polyphony and arts are dramatic structures of thinking. Polyphony as a practice is performed based on a totally quantified diagrammatic writing. However, they were considered “mechanical" arts and lacking a stable form on which to constitute thinking.

The unthought dramaturgy of aesthetic dialectics revealed in polyphony and visual arts resonates surprisingly with Cusa’s own thought.

Polyphony and the arts are the symptom of Nicholas of Cusa. We will explore the short-circuit between Cusanus and the arts and problematize historicist approaches as well.

WHAT

The seminar-sessions (one in the morning and two in the afternoon) will be lead by Björn Schmelzer, joined by Luís Neiva (Nova University Lisbon / Spirit is a Bone) and by Cusanus expert Inigo Bocken (Universities of Nijmegen and Leuven)

Bocken and Schmelzer are currently working on a book on the topic. Their research will provide the framework for the three days.

On 19 August the sessions will be interspersed with polyphonic performances as examples and study materials by four singers of Graindelavoix (Andrew Hallock, Albert Riera, Marius Peterson, Arnout Malfliet) engaged in the Cusanus project.

FOR WHOM?

We welcome all students, researchers, scholars, artists and all interested folks in the domains of the arts, music, philosophy, art history, theology, anthropology and musicology a.o. to join us and think together!

The sessions will be in English.

PRACTICAL

The Cusanus Summer School takes place at Jos Smolderenstraat 76, 2000 Antwerpen (Nieuw-Zuid) on 18, 19 and 20 August 2025, from 11h till 18h.

Joining the Cusanus Summer School for three days : 50 euro (separate day: 20 euro)

Inscription: katrijn@graindelavoix.be

Information: info@graindelavoix.be

The Cusanus Summer School is a collaboration between Graindelavoix (Antwerpen) and Spirit is a Bone (Lisbon) and part of the Antwerp Summer Festival “Not Only Are We Not Infinite, We are Not Even Finite."

Ex nihilo review in Dutch magazine Luister

Nice review and 10/10 for our latest EX NIHILO cd by Frank Hougee in Dutch music magazine Luister.

Read original attached or here in a wild translation:

10/10

Ex nihilo: out of nothing. A single voice emerges mysteriously from the void and is soon joined polyphonically by more vocalists. Thus begins the six-part Christmas motet Praeter rerum seriem (Beyond the Normal Order of Things) by Josquin des Prez that sings of the unusual birth of Christ from the Virgin Mary. In the exceptionally informative CD booklet, which comes complete with vocal texts, conductor Björn Schmelzer explains the origins of polyphony at length in an (unfortunately difficult to understand) essay. Simply put, the penchant of late medieval and Renaissance composers for developing (vocal) polyphony is perhaps as paradoxical and incomprehensible as the Incarnation itself. Polyphony does not contribute to text comprehension and intelligibility, but rather explores and accentuates the inner emptiness, dogmatics and mysteries of many religious texts. Two genres that emerged from this are the hymn on the mystery of the Incarnation and the lament on absence, lack and yearning (emptiness), with texts such as O admirabile commercium, O virgo virginum, Alma redemptoris mater, Salve Regina and Vox in Rama. Vocal ensemble Graindelavoix presents a truly stunning performance of four- to seven-voice settings to these texts by Josquin, Jacob Obrecht, Johannes Ockeghem, Giaches de Wert and Bernardino de Ribera, while also paying homage to the Renaissance masters of the Low Countries. The part-song is beautifully articulated, pure and perfectly balanced. The recording quality is equally ear-pleasing. Whether this vocal polyphony would have sounded like this five hundred years ago is as great a mystery as its true genesis, but a more beautiful performance than this is hardly imaginable.
FRANK HOUGEE

Graindelavoix at Venice Biennale in October 2025

Epitaphs of Afterwardness, our exciting collaboration with Jan Michiels has been selected for the Venice Biennale 2025!

As Bozar next week is sold out, it’s the excuse to join us in Venice in October!

The program is only partly revealed, more to come!

photos (c) Cyrille Voirol

Photo of performance in a church
Zoomed in photo of performance in a church