Josquin The Undead Newsletter

PRE-ORDER THROUGH THIS LINK

RELEASE CONCERTS
September 24th, 8.15 pm, Festival van Vlaanderen, Musica Divina, Sint-Pieterskerk, Turnhout


September 25th, 8 pm, Muziekcentrum De Bijloke Gent
October 14th, 8 pm, CC Strombeek, Abdijkerk Grimbergen

October 15th, 8.15 pm, CC Maasmechelen, Sint-Barbarakerk, Eisden-Tuinwijk
                                       

JOSQUIN, THE UNDEAD

Laments, deplorations and dances of death

In 1540, almost 20 years after the death of Josquin des Prez, the German publisher Georg Forster wrote mockingly that he heard from an illustrous person that Josquin composed more works after his death than during his life. This joke stresses the extreme proliferation of posthumous fake Josquin compositions articulating the legendary status of the composer.Immortality seems to be anticipated by Josquin himself in his late style, be it in the guise of its much darker counterpart, featuring an extreme musical repetition compulsion, making movement and dynamic emerge out of the inertia and stickiness of the musical and poetic material itself.Graindelavoix’s new program and CD is an exploration and mapping of this idea, based on the carefully chosen and organized selection of 5 and 6 Voice chansons in Tielman Susato’s Seventh chanson book. This book, printed in Antwerp in 1545 and including some impressive epitaphs for Josquin by other composers, can be regarded as the first commemoration of Josquin who died in 1521, exactly 500 years ago.The release of the CD will be celebrated with four concerts in Belgium.                                              

GRAINDELAVOIX/ Björn Schmelzer (artistieke leiding)met Andrew Hallock, Albert Riera, Andrés Miravete, Marius Peterson, Adrian Sîrbu, Tomàs Maxé, Arnout Malfliet (zang)Philippe Malfeyt (luit, cister), Lukas Henning (luit)

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     In 1540, bijna 20 jaar na de dood van Josquin des Prez, schreef de Duitse uitgever Georg Forster schertsend dat hij een illuster iemand hoorde zeggen dat Josquin meer werken componeerde na zijn dood dan tijdens zijn leven. Deze grap wijst op de woeker aan postume Josquin vervalsingen en de legendarische status van de componist.Josquin zelf heeft op die onsterfelijkheid geanticipeerd in zijn late stijl (zij het vermomd als haar duistere tegenhanger) die wordt gekenmerkt door een haast compulsieve herhalingsdrift die beweging en dynamiek genereert uit de inertie en kleverigheid van het muzikale en poëtische materiaal zelf.Programma en CD exploreren deze idee verder met als uitgangspunt de zorgvuldig samengestelde selectie 5- en 6-stemmige chansons in Tielman Susato’s Septiesme Livre. Dit in 1545 in Antwerpen gedrukte liedboek bevat naast werken van Josquin enkele indrukwekkende lamentaties voor de componist van jongere tijdgenoten en is de eerste echte herdenking van Josquin die in 1521 stierf, exact 500 jaar geleden.De CD release wordt gevierd met vier concerten in België.